maandag 31 oktober 2011

'De dag en de nacht' te zien op de tentoonstelling!

Gust van de Wall Perné, De dag en de nacht, 1911. Aquarel. Particuliere collectie.

De aquarel De dag en de nacht of De dag die de nacht verdrijft die Gust van de Wall Perné in december 1911 (vlak voor zijn overlijden) tentoonstelde bij Sint Lucas, zal deel uitmaken van de tentoonstelling in CODA. Het werk is op de valreep getraceerd en beschikbaar gesteld als bruikleen. Wij zijn natuurlijk zeer verheugd deze mooie en bijzondere schildering, waarover laatst nog een artikel verscheen op deze blog (lees hier terug), te kunnen exposeren.

dinsdag 25 oktober 2011

Intekenen op Van de Wall Perné-boek

Vanaf nu kan er ingetekend worden op een exemplaar van het boek 'Gust van de Wall Perné - Nieuwe Kunst rond 1900', geschreven door Annemiek Rens. Als extraatje is er een niet eerder uitgegeven woudsprookje toegevoegd, geschreven en geillustreerd door Van de Wall Perné zelf, en ter beschikking gesteld door het Drents Museum Assen. 
Het boek (hardcover, slechts 12,95) is prachtig vormgegeven door Pat Belgers (Trillendhuis) en verschijnt op 5 november a.s., gelijktijdig met de tentoonstelling.
Interesse? 
Intekenen kan via pr@coda-apeldoorn.nl o.v.v. naam, adres en aantal exemplaren. 

Preview: http://www.coda-apeldoorn.nl/tentoonstellingen/coda-museum/verwacht/gust-van-de-wall-perne/publicatie/

Afbeelding: Beeldmerk 'Freyer' uit De Edda, 1911. Collectie CODA

vrijdag 21 oktober 2011

Binnenkort



Tijdens de tentoonstelling 'Gust van de Wall Perné. Nieuwe Kunst rond 1900'vanaf 5 november te zien in CODA Museum Apeldoorn, zal gastconservator Annemiek Rens extra aandacht besteden aan deze bijzondere en veelzijdige kunstenaar op de speciale (en tijdelijke) blog Gust van de Wall Perné die parallel loopt aan moderne meesters

zondag 16 oktober 2011

De 2300 foto's van Breitner


De enorme hoeveelheid foto’s die kunstenaar George Hendrik Breitner (1857-1923) rond 1900 maakt, dienen vaak als voorstudie voor zijn schilderijen en grafiek. Toch zijn de beelden stuk voor stuk kunstwerken op zich. De schetsmatigheid, plotselinge afsnijdingen en spontane composities geven de foto’s iets dynamisch en hebben vaak een dromerige sfeer. Daarbij geven ze een ongeëvenaard beeld van de Amsterdam en haar bewoners rond de eeuwwisseling.

Waar de meeste stadsfotografie ons lege en statische straten laat zien, wordt in Breitners stad volop geleefd en gebouwd aan een nieuwe eeuw. Het beeld is niet geënsceneerd maar onvervalst en nooit saai. Dat George Hendrik Breitner fotografeert, is tijdens zijn leven slechts in kleine kring bekend. Het is in die tijd dan ook nog taboe om als kunstenaar een foto als basis voor een schilderij te nemen. Toch wordt het ook gedaan door andere meesters als Manet, Degas en Toulouse-Lautrec. Hun werken vertonen vaak een zekere mate van ‘fotografisch realisme’ door de vreemde afsnijdingen en composities. Wat Breitners foto’s en negatieven betreft gaat het opmerkelijke verhaal dat de kunstenaar ze in een wasmand bewaarde, waardoor een groot aantal exemplaren al in eigen tijd beschadigd is geraakt.[1]


Het RKD (Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie) in Den Haag werkt aan een grootschalige ontsluiting van de ruim 2300 Breitnerfoto’s uit haar collectie. De verzameling is sinds 1961 bij het RKD en afkomstig uit de nalatenschap van Joop Siedenburg, mede-eigenaar van de Amsterdamse kunsthandel Buffa die Breitner vertegenwoordigde. De fotocollectie zal vanaf november online gepresenteerd worden en is volledig doorzoekbaar op onder andere afgebeelde plaats. De digitale collectiepresentatie wordt vergezeld door een aantal tentoonstellingen van internationale allure: vanaf 14 oktober kan men in het Van Gogh Museum naar: Snapshot. Schilders en fotografie 1888-1915, vervolgens ook nog te zien in The Philips Collection (Washington D.C.) en het Indianapolis Museum of Art. Bovendien is vanaf november in het Institut Néerlandais te Parijs de tentoonstelling George Hendrik Breitner – Pionier van de Straatfotografie te bewonderen. Ga dat zien! 

Kijk op de RKD-website voor meer informatie en voor toegang tot de database:



[1] Zie voor meer informatie over de fotocollectie het leuke artikel: Hans Roosenboom, ‘De wasmand van Breitner’, RKD Bulletin (1997) 3, pp. 11-19.

Afbeelding: G.H. Breitner, Passante op de Prinsengracht te Amsterdam, z.j. (1889-1915). Moderne afdruk van een negatief. Collectie RKD Den Haag, kunstwerknummer 208482.

Dit artikel werd gepubliceerd op Rond1900.nl (21 september 2011).



zaterdag 8 oktober 2011

Sneak preview tentoonstelling 'Gust' IV

Gust van de Wall Perné, De dag en de nacht, 1911. Aquarel. Collectie onbekend.

Op de tentoonstelling van kunstenaarsvereniging Sint Lucas in december 1911 was Gustaaf van de Wall Perné (1877-1911) vertegenwoordigd met slechts één werk: een aquarel met de titel 'De dag en de nacht'. Een grote zwarte vogel, symbool voor de nacht, wordt vooruit gedreven door een witte vogel: de dag. Waar de donkere vogel schaduwen over het land werpt, brengt de witte het licht. Aan land staat de mens, nietig en klein ten opzichte van dit grootse schouwspel van de natuur. Het werk is een typisch voorbeeld van Van de Wall Perné's kunst die iets van het symbolisme en de neo-romantiek in zich heeft. De kunstenaar kwam uit tegen het l'art pour l'art-principe. Kunst moest diepgang en betekenis hebben volgens hem. Met gelijkgestemden richtte hij in 1911 de vereniging van Kunstenaren der Idee op, zij hadden dat najaar juist hun eerste tentoonstelling gehad. 

Enkele dagen na de opening van de tentoonstelling bij Sint Lucas overleed Van de Wall Perné plotseling aan een bloedvergiftiging door loodverf. Hij was slechts 34 jaar jong en stond aan het begin van een veelbelovende carrière als kunstenaar en kunstnijveraar. N.H. Wolf, hoofdredacteur van het toonaangevende blad De Kunst, waarvoor Van de Wall Perné ook schreef, meldde in een herdenkingsartikel: "De symboliek van deze teekening [de dag en de nacht] is helaas niet op den kunstenaar zelf van toepassing. Hem ging nu juist het licht op. Hij was, zoo lijkt het ons, juist gekomen waar hij zijn wilde. En nu komt de Nacht... Onverwachts is die Nacht gekomen: niemand had hem verwacht. Zóó gauw..."[1] Van de Wall Perné was een graag gezien man in de Amsterdamse kunstenaarswereld van dat moment. Zijn begrafenis werd dan ook bezocht door talloze schilders en andere kunstenaars. 

Het is deze winter precies honderd jaar geleden dat deze talentvolle, maar vergeten kunstenaar plotseling stierf. Het oeuvre dat hij in ruim tien jaar opbouwde is ongelofelijk veelzijdig en uitgebreid. Het omvat niet alleen schilderijen, maar ook boekbanden, illustraties, ex libris, meubels, reformkleding en weefkunst. Als gastconservator werk ik aan een tentoonstelling in CODA Museum Apeldoorn die voor het eerst sinds zijn overlijden een groots overzicht biedt van Van de Wall Perné's bijzondere oeuvre. Daarbij verschijnt een prachtig vormgegeven monografie over de kunstenaar met als extraatje een nog niet eerder uitgegeven woudsprookje van de hand van Van de Wall Perné met prachtige kleurenillustraties.

Dit blog biedt alvast een serie voorproefjes op de tentoonstelling die te zien is vanaf 5 november 2011 t/m 26 februari 2012. Meer informatie: http://www.coda-apeldoorn.nl/tentoonstellingen/coda-museum/verwacht/gust-van-de-wall-perne/

[1] N.H. Wolf, ‘Gust. F. van de Wall Perné’, De Kunst (1912) (1 januari), pp. 197-200.