dinsdag 6 december 2011

#collectievissen - Sprookjesachtig wintertafereeltje van Gust



Vandaag gaat Nederland voor de eerste keer massaal #collectievissen; Musea en kunstliefhebbers gaan hun mooiste objecten in de aandacht zetten. Ditmaal is het thema 'Winter'. Ik heb mijn Van de Wall Perné-collectie er eens op nageslagen en in het prentenboek Jan Trip Jan Tree en andere verhalen van Nynke van Hichtum deze prachtige plaat gevonden. Het bijbehorende korte verhaal hieronder:

~

Hoe het hert vuur haalde
Een Indiaansche sage.

'In 't begin hadden de menschen geen vuur. Dat was in den tijd, toen ze nog allen in de gedaante van dieren rondliepen. Maar ze wisten wel dat het vuur bestond, en dat de sneeuwuil, ver in de zee, het bewaakte. Dat had de raaf, die alles wist, hun verteld. Nu moesten alle dieren er beurt om beurt op uit, om het vuur te gaan halen. 

Maar 't gelukte geen van allen! Eindelijk zei het hert, dat toen nog een langen staart had: "Ik zal het dennenhout aan mijn staart binden, en zoo zal ik het vuur gaan halen." En hij trok uit, en kwam bij het huis van den sneeuwuil. Daar voerde hij een dans uit rondom het vuur, en op 't laatste stak hij zijn staart er even in. 

Dadelijk ontvlamde het hout, en het hert liep er vlug mee weg, en bracht het vuur op aarde. Maar - een stuk van zijn staart heeft hij er bij verloren - er bleef maar een stompje over!'

~

uit: N. van Hichtum (geïllustreerd door Gust. van de Wall Perné en Cornelis Jetses), Jan Trip Jan Tree en andere verhalen uit 'Moeders vertellingen', Alkmaar 1911, pp. 52-53.